Integrated care and interprofessional health education
DOI:
https://doi.org/10.56116/cms.v64.n2.2024.1988Keywords:
Human Resources in Health, Health Education, Health SystemsAbstract
The lack of service integration in healthcare stems from the compartmentalized training of healthcare professionals and technicians. To address this fragmentation, interprofessional education in health emerged many years ago, though it has only been implemented in a very preliminary manner in the Americas. This article reviews the general context and challenges faced by health systems in providing integrated, person-centered services for individuals and their communities. It also describes the principles of interprofessional education, its requirements, and the main challenges it faces.
Downloads
References
Aranaz M., Agra Y. (2010). La cultura de seguridad del paciente: del pasado al futuro en cuatro tiempos. Med Clin (Barc). 135 (Supl 1):1-2. EN: https://lmentala.net/admin/archivosboletin/JSEMDECultura_de_la_Seguridad_Aranaz_2010.pdf
Artaza O, Santacruz J, Girard J, Álvarez D, Barría S, Tetelboin C, et al. (2020). Formación de recursos humanos para la salud universal: acciones estratégicas desde las instituciones académicas. Revista Panamericana de Salud Pública. Jul 28;44:1.
Artaza-Barrios O, Fagalde-Cuevas M, Santana-Machuca A, Guida Leskevicius C, Reyes-Bahamondes J. (2021). Una experiencia para la formación interdisciplinaria en salud y ciencias sociales. Salud Publica Mex [Internet]. [citado 18 de mayo de 2024];63(5):591-2. https://www.saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/12809
Artaza O, Méndez C, Oyarzún R, Illanes J, Vargas-Bustamante A, Muñoz CG, et al. (2022). Sistemas y servicios de salud centrado en las personas y sus comunidades [Internet]. Artaza O, Méndez C, editors. En: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/253079/A69_39-sp.pdf
Artaza, O., De Ferrari, I., Güida, C. Fernández, V. (2023). ‘Experiencia chilena de desarrollo de capacidades para la atención integrada en salud en la formación de profesionales’, International Journal of Integrated Care, 23(S1), p. 109. Available at: https://doi.org/10.5334/ijic.ICIC23042.
Barr H., Low H. (2013). Introducción a la Educación Interprofesional CAIPE. En: https://www.observatoriorh.org/sites/default/files/webfiles/fulltext/2018/pub_caipe_intro_eip_es.pdf
Chavarría M., Jiménez, MJ., Negredo M., Bardallo L., Esteban S., Garcimartín P., et al. (2021). Simulación clínica interprofesional con estudiantes de medicina, de enfermería y de auxiliares de enfermería. Investigación en educación médica, 10(39), 16-24. Epub 31 de enero de 2022. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.39.20340
Espinoza Barrios, M., Oyarzo Torres, S. (2021). Interprofessional Health Education Teacher Training at the University of Chile. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18. https://doi.org/10.3352/jeehp.2021.18.30
Fortuna CM, Dias BM, Laus AM, Mishima SM, Cassiani SHDB. Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería. Rev Panam Salud Publica. 2022;46:e69. https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.69
Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T., et al. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet (London, England), 376(9756), 1923–1958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5
Lalonde, Marc (2002) New perspective on the health of Canadians: 28 years later. Rev Panam Salud Publica;12(3) 149-152,sept. En: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1020-49892002000900001&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Lucero-González N., Avello-Sáez D., Sepúlveda J., Calvo F., Espinosa A., Villagrán I. (2022). Educación interprofesional en salud a través de la metodología de aprendizaje-servicio en estudiantes de primer año. ARS MEDICA Revista de Ciencias Médicas. https://doi.org/10.11565/arsmed.v46i4.1858
Moreno C., Rojo R., Navarro N. (2020). Valoración del Programa Internado Rural Interdisciplinario de los estudiantes internos de la Facultad de Medicina. Assessment of the Interdisciplinary Rural Internship Program of intern students from the Faculty of Medicine. Rev Educ Cienc Salud. 17(1): 41-46 En: https://recs.udec.cl/ediciones/vol17-nro1-2020/artinv17120g.pdf
OMS (1986). Conferencia Internacional sobre Promoción de Salud. Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Rev Sanid Hig Pub. 61:129-133. En: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2013/Carta-de-ottawa-para-la-apromocion-de-la-salud-1986-SP.pdf
OMS (2010). World Health Organization. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: Health Professions Networks Nursing Midwifery; Department of Human Resources for Health. En: https://www.who.int/publications/i/item/framework-for-action-on-interprofessional-education-collaborative-practice
OMS (2016). Marco sobre servicios de salud integrados y centrados en la persona. Genebra. En: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/253079/A69_39-sp.pdf
OPS (2017). La educación interprofesional en la atención de salud: mejorar la capacidad de los recursos humanos para lograr salud universal. Informe de la reunión del 7 al 9 diciembre del 2016 en Bogotá, Colombia. Washington, D.C.: OPS. En: https://iris.paho.org/handle/10665.2/34372
OPS/OMS (2010). Redes integradas de servicios de salud: Conceptos, opciones de política y hoja de ruta para su implementación en las Américas. . En: La Renovación de la Atención Primaria de Salud en las Américas [Internet]. Washington, D.C: OPS. En: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/31323/9789275331163-spa.PDF
OPS/OMS (2014). Estrategia para el acceso universal a la salud y la cobertura universal de salud. En: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/28276/CD53-5-s.pdf?sequence=4&isAllowed=y
OPS/ OMS (2022). Política sobre atención integrada para mejorar los resultados de salud [Internet]. Washington, D.C. En: https://www.paho.org/sites/default/files/csp30-10-s-politica-atencion-integrada_0.pdf
OPS/OMS (2023). Política sobre el personal de salud 2030: fortalecimiento de los recursos humanos para la salud a fin de lograr sistemas de salud resilientes. https://www.paho.org/es/documentos/ce17214-politica-sobre-personal-salud-2030-fortalecimiento-recursos-humanos-para-salud
OPS/OMS (2017). Estrategia de recursos humanos para el acceso universal a la salud y la cobertura universal de salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/34964
Pérez-Hernández G, Ehrenberg N, Gómez-Duarte I, Artaza O, Cruz D, Leyns C, et al. Pillars and lines of action for integrated and people- And community-centered health systems. Revista Panamericana de Salud Publica/Pan American Journal of Public Health. 2022;46.
Reeves S., Pelone F., Harrison R., Goldman J., Zwarenstein M. (2017). Colaboración interprofesional para mejorar la práctica profesional y los resultados de la atención sanitaria. Base de datos Cochrane de revisiones sistemáticas. Número 6. Art. No.: CD000072. En: https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD000072.pub3/full
Riveros P, Meriño J, Crespo F. (2020). Las diferencias entre el trabajo multidisciplinario interdisciplinario y transdisciplinario. Unidad de Redes Transdisciplinarias Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo Universidad de Chile. https://uchile.cl/dam/jcr:48ccdd90-403c-443b-b74e-9a28ef75bd5b/doctransdisciplina3corregido-final-10.07.2020.pdf
Sandoval-Barrientos, S., Arntz-Vera, J., Flores-Negrin, C., Trunce-Morales, S., Pérez-Carrasco, A., López-Uribe, J., et al. (2019). Propuesta de formación interprofesional en 4 programas de licenciatura de profesionales sanitarios. Educación Médica, 20(Supl. 2), 25-32. doi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300780?via%3Dihub
Soto-Ruiz N., Escalada-Hernández P., Ortega-Moneo M., Viscarret-Garro J., San Martín-Rodríguez L. (2022). Educación interprofesional en ciencias de la salud con la colaboración de pacientes. Educación Médica, Volume 23, Issue 1, 100718, ISSN 1575-1813. En: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100718.
UNESCO, 2009. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior-2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Sede de la Unesco, París, 5-8 de julio del 2009. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277_spa
Vázquez Vega L.(2022). Producción sociocultural de la salud y ecología de saberes en sistemas sanitarios Mx. XXXIII Congreso latinoamericano de sociología ALAS, CLACSO, UNAM, México. En: https://www.aacademica.org/laurayvazvega/6.pdf
Vicedo Tomey, Agustín. (2002). Abraham Flexner, pionero de la Educación Médica. Educación Médica Superior, 16(2), 156-163. Recuperado en 18 de mayo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412002000200010&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Osvaldo Artaza , Begoya Yarza, Javier Santacruz, María Elena Varela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.