Comprehensive Scholar Sexual Education Course, self learning on line to SCHOOL TEACHERS and Education assistants
DOI:
https://doi.org/10.56116/cms.v62.n2.2022.248Keywords:
Educación sexual, MOOC Profesores , Asistentes en Educación, Sexual education, teachers MOOC, teaching assistants MOOCAbstract
Introduction.- In 2018, UNESCO de ned Comprehensive Sexual Education (CSE) and recommended that it be used in teacher training programs.
Objective: Evaluation of the experience of a self-learning comprehensive sexual education school course for teachers and teaching assistants.
Method: Implementation of MOOC on CSE: www.educacionsexual.uchile.cl, with registration on an OPEN platform that contains a digital book: https://www.educacionsexual.uchile.cl/libro/, with the following tools: 17 chapters; 17 conferences with 213 questions; 14 videos/workshops with 76 questions; 17 sets of teaching slides; 7 radio programs written by their authors, and observation of 3 original course lms an 1chilean lm with an OSCAR on 2017.
Results: MOOC elected by 69 teachers and 27 teaching assistant professionals, 73% women and 27% men. 81% were between 30 and 50 years old. 78 people were from Chile and 16 from other countries in the region, and 2 from Spain. Evaluation of the Mastery of course objectives: Good and Excellent in 91,7%; in Content quality: Good and Excellent in 92%.
Downloads
References
Arango M.C.,Corona E., Julio 2010. La Formación docente en la Educación de la Sexualidad en América Latina y el Caribe, Estudio de casos. Mexico https://healtheducationresources.unesco.org/sites/default/files/resources/DEMYSEX_formacion_docente_educacion_sexualidad.pdf
Brindis. C. 2022 Apr .Advancing Sexual and Reproductive Health Education- Pursuing the Long Arc of Justice. J Adolesc Health;70 4: pp 521-522 https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(22)00141-0/fulltext
Castro G.,Carrasco M.,Solar F., Catrien M.,Garcés C.,Marticorena M., feb 2019. Impacto de las políticas de educacion sexual en la salud sexual y reproductiva adolescente en el sur de Chile, período 2010-2017.Rev.Chl. obstet. Ginecol. vol,84 no1.
CESOLAA. 2019.Curso de Educación Sexual On Line de Auto Aprendizaje.Universidad de Chile, Vicerectoria de Asuntos Estudiantiles y Comunitarios, Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral de la Adolescencia. CEMERA., Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina https://www.educacionsexual.uchile.cl/
CESOLAA.2018. Programa de Educación Sexual on line de Auto Aprendizaje.
https://campusesp.uchile.cl/plataformas/educacionsexual/course/view.php?id=8
González E., Riquelme R. 2018.Características de los Programas de Educación Sexual en liceos de la provincia de Santiago,Chile. Cuadernos Médico Sociales (Chile) 2018, 58 (2): 23-30
Grubb L.K Apr 2022. School-based Health Centers, Computer-delivered Health Care, and the Value of the Warm Handoff: Optimizing Behavioral Interventions for At-risk Adolescents J Adolesc Health. 70(4): 523–524. 10.1016/j.jadohealth.2022.01.123
Jara G.1991. Validación de un modelo de curso de capacitación docente en educación sexual (Tesis) Facultad de Medicina,Universidad de Chile.
Jara G., Molina R. 1993. Educación Sexual. Manual para educadores. Centro de Medicina Rproductiva de la Adolescencia. Facultad de Medicina, Universidad de Chile-UNFPA. Proyecto CHI90-PO3 Santiago Chile. Distribuye Ed. Universitaria.
Jara G., Molina R.,LobosL.,Molina T.1995.Estudio de seguimiento de profesores capacitados en educación sexual. Rev.Ch Obstet y Ginecol Infantil y de la Adolescencia (2)2:50-56
Kerry Wu (2013), "Academic libraries in the age of MOOCs", Reference Services Review, Vol. 41 No. 3, pp. 576-587. https://doi.org/10.1108/RSR-03-2013-0015
Ketting E., Brockschmidt L., Ivanova O. May 2020. Investigating the ‘C’ in CSE: implementation and effectiveness of comprehensive sexuality education in the WHO European region. Sex Education, 21:2, 133-147, DOI: 10.1080/ 14681811.2020.1766435
Lelio S.,Vega D. Film La Mujer Fantástica, 2017, compite por el Oso de Oro en la competencia principal de la 67.ª versión Internacional del Cine en Berlín.Ganadora en la categoría mejor película de habla no inglesa en la 90.ª edición de los Premios Óscar5,Segunda estatuilla en la historia del cine chileno .Ganadora del Premio Ariel en la categoría de Mejor película iberoamericana y mejor película iberoamericana en la 32.ª edición de los premios Goya.
Marfán J. 2020. https://educacion.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2021/01/JULIA-MARFAN-PPT-WEBINAR-EDUCACION-SEXUAL-INTEGRAL-1.pdf
Varela M. , García LópezR.,Lozano RodriguezA. 2019 Aportes de un curso masivo abierto (MOOC) sobre tranaferencia del aprendizaje. Formación Universitaria. Versión On Line. ISSN 0718-5006. Vol12,N0 5 La Serena.
Molina R., Jara G., Toledo V., Luengo X. 1996. Enfoque y experiencia en educación sexual del Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral del Adolescente. Rev. Ch. Obstet y Ginecol Infantil y de la Adolescencia (3)1:17-26
Molina R. ,Alarcón S.,Molina T. 2021. Educación sexual en las carreras de la salud del Campus Eloisa Díaz de la Universidad de Chile. Rev Med Chile 2021; 149:447-457
https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872021000300447&script=sci_arttext
Molina T, González E., Jara G., Ortiz C.,Castillo T, Lorca A., Molina R., Fresia C.2004. Elaboración y validación de un programa piloto de apoyo continuo interactivo de educación sexual a través de Internet, destinados a docentes capacitados en educación sexual en CEMERA: parte I: diagnóstico.Rev. Soc. Ch. Obstet & Ginecol. Inf. y Ad..11(3);91-99.
Molina T, González E., Jara G., Ortiz C., Castillo T., Molina R. y Caba F.2005. Elaboración y Validación de un Programa piloto de apoyo continuo interactivo de Educación Sexual a través de Internet, destinados a docentes capacitados en Educación Sexual en CEMERA: Parte II Ejecución Programa Interactivo. Rev. Soc. Ch. Obstet& Ginecol Inf. y Adolec.12(1); 25-32.
https://www.google.com/search?client=firefox-b d&q=Molina+T%2C+Gonz%C3%A1lez+E.%2C+Jara+G.%2C+Ortiz+C.%2C+Del+Castillo+T%2C+Lorca+A.%2C+Molina+R.%2C+Fresia+C.+%E2%80%9CElaboraci%C3%B3n+y+validaci%C3%B3n+de+un+programa+piloto+de+apoyo+continuo+interactivo+de+educaci%C3%B3n+sexual+a+trav%C3%A9s+de+Internet%2C+destinados+a+docentes+capacitados+en+educaci%C3%B3n
Moreno S., Santibañez M.A.2021. Educación Sexual en América Latina: una revisión del estado del arte en Colombia, Chile, México y Uruguay. Revista Educación las Américas Vol 11, N0 1 , 2021. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/145
MS, 2019. Recomendaciones de la OMS sobre salud y derechos sexuales y reproductivos de los adolescentes [WHO recommendations on adolescent sexual and reproductive health and rights]ISBN 978-92-4-351460-4 2019 file:///Users/rmolina/Downloads/9789243514604-spa-2.pdf
UNESCO, 2018. International technical guidance on sexuality education: Introduction page 12, section 4: The evidence base for comprehensive sexuality education, pages 28-31.
https://www.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/ITGSE.pdf
UNESCO.2014-2022. Report of the International Conference on Population and Development, Document A/Conf. 171/13, New York, , 1994, paragraph 7.2., Kirby, D., Rolleri, L. and Wilson, M. M. 2007. Tool to Assess the Characteristics of Effective Sex and STD/HIV Education Programmes , Washington, DC, Healthy Teen Network. Kirby, D., Rolleri, L. and Wilson, M. M. 2007.
WHO/PAHO.2018 Comunicaciones breves relacionadas con la sexualidad. Recomendaciones para un enfoque en Salud Pública. ISBN:978-92-7532017-4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Ramiro Molina Cartes, Sebastián Alarcón, Temístocles Molina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.