Online Comprehensive Sex Education Evaluation during summer courses 2019, 2020 y 2021 of Public Health School, University of Chile

Authors

  • Ramiro Molina C. Departamento de Salud Pública, Departamento de Obstetricia y Ginecología. Facultad de Medicina. Universidad de Chile. MD, MPH, Ob/Gyn,Pe¬d/Adolec. Gyn, Profesor Emérito UCh. 2013.
  • Sebastián Alarcón Ch. Departamento de Salud Pública, Unidad de Tics para la Innovación Educativa. Facultad de Medicina. Universidad de Chile. Ingeniero en Computación e informática. Profesor de Estado, educación Técnico Profesional. Experto en E-Learning
  • Temístocles Molina G. Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral de la Adolescencia (CEMERA). Bioestadístico, Magister en Bioestadís- tica, Profesor Asociado. Facultad de Medicina. Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.56116/cms.v64.n2.2024.1953

Keywords:

Public Health School, Summer Courses, Sex Education

Abstract

Objectives: Evaluation of Comprehensive Sexual Education Summer Course on years 2019,2020 and 2021 (CESOVER) by 1.187 teachers and health personnel.

Method: Use of previously proved surveys, to all students.

Results: 21,7% approved the course.

Conclusions: Objectives Accomplishment as Good/Excellent between were 93% and 97%. The course Quality reach 96%. During period of SARS-CoV-2 the High Qualifications level descend 4.4 points.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bradford Hill (1996). Principles of Medical Statistics. Confidence Limits. (page 141-142). Eight Edition Reprinted 1967. Oxford University Press, Edinburgh.

Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas. Subsecretaria de Educación, Ministerio de Educación de Chile (1996). Certificación Acción Informativa que indica de Conformidad a lo dispuesto en el artículo 12 Quater del decreto con Fuerza de Ley N°1 de 1996, del Ministerio de Educación N04292. Resolución Exenta N0 4133 del 21.08.2019: Institución: Universidad de Chile Nombre de la Acción: CURSO DE EDUCACIÓNSEXUAL ON LINE DE : AUTO APRENDIZAJE. Alcance Territorial: NACIONAL

Dan Apter, Molina R. (2012). Sexuality Education: Finnish and Chilean Experiences. The Sexual Health Clinic, Family Federation of Finland Helsinsky, Finland; Centro de Medicina Reproductiva y Desarrollo Integral de la Adolescencia(CEMERA), Facultad de Medicina, Universidad de Chile, Santiago Chile. En: Prof Dr Charles Sultan. Pediatric and Adolescent Gynecology (Evidence-Based Clinical Practice 2nd, revised and extended edition ISSN 1421-7082; v.22)

Jara G, Molina R., Luengo X., Lobos l., Molina T. (1995). Estudio de seguimiento de Profesores capacitados en Educación Sexual. Rev. Ch. Obstet. Ginecol. Infantil y de la Adolescencia, (2) :50-56.

Kantor L., Lindberg L., Tashkandi Y., Hirch J. and Santtelli J. (2021). Editorial Sex Education: Broadening the Definition of Relevant Outcomes. Journal of Adolescent Health 68(1): 7-8. En: https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(20)30584-X/fulltext#secsectitle0010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.09.031

Molina R., Editor, Libro Virtual de Educación Sexual Online de Auto Aprendizaje. Cuarta Versión 2019. ISBN:978-956-398-173-5 www.educacionsexual.uchile.cl (En revisión la cuarta versión de 2019 por la Escuela de Salud Pública de la Facultad de Medicina UCH)

Molina C., Ramiro, Alarcón CH., Sebastián, & Molina G., Temístocles. (2021). Educación sexual en las carreras de la salud del Campus Eloísa Díaz de la Universidad de Chile. Revista médica de Chile, 149(3), 447-457. https://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872021000300447

Molina Cartes, R., Alarcón, S., & Molina, T. . (2022). Educación Sexual Integral Escolar On Line de Auto Aprendizaje para PROFESORES y Asistentes de la educación. Cuadernos Médico Sociales, 62(2), 15–25. https://doi.org/10.56116/cms.v62.n2.2022.248

Molina, Ramiro, Alarcón, Sebastián, & Molina, Temístocles. (2023). Evaluación de un curso online de educación sexual integral escolar de autoaprendizaje para público en general. Curso MOOC. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 88(1), 2-8. https://dx.doi.org/10.24875/rechog.22000035

Molina C., R., Alarcón Ch., S. ., Molina G., T. ., Jadue J., D. ., Casacuberta G., M. L. ., & González S., P. (2024). Evaluación de un Curso de Educación Sexual Integral en Profesores de Establecimientos Escolares de la Comuna de Recoleta. Cuadernos Médico Sociales, 63(4), 13–21. https://doi.org/10.56116/cms.v63.n4.2023.1518

Molina T, González E., Jara G., Molina R. (2005). Elaboración y Validación de un programa piloto continuo interactivo de educación sexual a través de Internet, destinados a docentes capacitados en educación sexual en CEMERA: parte I: diagnóstico. R.Ch. Obst. Ginec. Inf. Adolec., 11(3):71-77.

Molina T, González E., Jara G., Ortiz C., Castillo T., Molina R., et al. (2005). Elaboración y Validación de un Programa piloto de apoyo continuo interactivo de Educación Sexual a través de Internet, destinados a docentes capacitados en Educación Sexual en CEMERA: Parte II Ejecución Programa Interactivo. Rev. Soc. Ch. Obst. Ginec. Inf. y Adolec., 12(1), 25 - 32.

Stidham K., McDermott J., Komro K., Satelli J. (2016). The State of Sex Education in the United States, Editorial. Journal of Adolescent Health, 58(6): 595-597. En: https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(16)30004-0/fulltext DOI:https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.03.032

Toledo V., Luengo X., Molina R., Murray N., Molina T. y Villegas R. (2003). Impacto del Programa de educación Sexual: Adolescencia, tiempo de decisiones EN: Capitulo 56 de Salud Sexual y Reproductiva en la Adolescencia. Editorial Mediterráneo. ISBN: 956-220-219-4.

UNESCO (2018). International technical guidance on sexuality education: Introduction page 12, Section 4: The evidence base for comprehensive sexuality education, pages 28-31. En:

http://www.unaids.org/sites/default/files/media_asset/ITGS E_en.pdf

Universidad de Antofagasta (s/f). Educación Sexual Conocimiento es poder. En: https://www.hcua.cl/educacion-sexual-conocimiento-es-poder-2/

Universidad de La Serena (s/f). Educación Sexual On Line de Autoaprendizaje. En:https://ucampus.movilidadnacional.cl/m/catalogo_subete/ramo?id=845

Published

2024-08-02

How to Cite

Molina C., R., Alarcón Ch., S. ., & Molina G., T. . (2024). Online Comprehensive Sex Education Evaluation during summer courses 2019, 2020 y 2021 of Public Health School, University of Chile. Cuadernos Médico Sociales, 64(2), 43–51. https://doi.org/10.56116/cms.v64.n2.2024.1953

Issue

Section

Artículos originales

Categories