Medical Education, a permanent challenge
DOI:
https://doi.org/10.56116/cms.v64.n2.2024.1982Keywords:
medicine, undergraduates, health, human rights, humanizationAbstract
Chile is experiencing profound transformations and the current social, epidemiological, demographic and cultural contexts call for a revisit of medical education to incorporate knowledges and skills that allow the future doctor to perform with quality and humanism in medium and long-term settings. Although Chilean medical education has been widely recognized and national regulation and mandatory accreditation have been added, it is necessary to move towards a medicine that is more people-centered, both individually and socially. These challenges are analyzed with human rights and humanization of health approaches, for a more effective incorporation in undergraduate teaching.
Downloads
References
Andino C. (2018). La humanización, un asunto ético en la acreditación en salud. Revista Colombiana de Bioética, 13, 2, 68-86.
Bastías-Vega N. & Cols. (2021). Maltrato en el pregrado de la carrera de Medicina: percepción de los estudiantes. Revista Médica de Chile, 149, 617-625.
Boelen C., Woollard R. (2011). Social accountability: The extra leap to excellence for educational institutions. Medical Teacher, august 2011. http://www.reasearchgate.net/publication/51507227
Gonzalez P. & Cols. (2019). Humanización en la docencia a médicos y estudiantes: Desafíos y recursos metodológicos para llevar el humanismo a la práctica clínica. Fundación Interamericana Ciencia y Vida, Centro de Bioética, Instituto de Investigación e Innovación en Salud, Universidad Central de Chile
Goodwin A. & Cols. (2024). Professionalism in medical education: the state of the art. International Journal of Medical Education, 15, 44-47. https://doi.org/10.5116/ijme.6626.583ª
León F. Gonzalez P. (2018). La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Primera Edición impresa, FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile.
Lind K & Cols. (2019). Ending student mistreatment:early successes and continuing challenges. Medial Education Online, 25, 1-11. https://doi.org/10.1080/10872981.2019.1690846
Organización Mundial de la Salud. Asamblea Mundial de la Salud (2016). Marco sobre servicios de salud integrados y centrados en la persona: Informe de la Secretaría. Organización Mundial de la Salud. https://iris.who.int/handle/10665/253079
Organización Panamericana de la Salud. Conferencia Sanitaria Panamericana (2022). 74.a Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas. Política sobre atención integrada para mejorar los resultados de salud. https://www.paho.org › files › csp30-10-s-politica-atencion-integrada
Organización Panamericana de la Salud. CE172/14 (2023). Política sobre el personal de salud 2030: fortalecimiento de los recursos humanos para la salud a fin de lograr sistemas de salud resilientes
www.paho.org › documentos › cd606-politica-sobre-personal-salud-2030
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Gisela Alarcon R.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.